| Funkcie v C++e | ||||||||||||
| existujú aj matematické funkcie - umiestnené v matematickej knižnici math.h | ||||||||||||
| abs | absolútna hodnota | |||||||||||
| labs | absolútna hodnota typu long | |||||||||||
| fabs | absolútna hodnota typu float | |||||||||||
| div | vráti výsledok spolu so zvyškom delenia | |||||||||||
| ldiv | vráti výsledok spolu so zvyškom delenia typu long | |||||||||||
| sqrt | druhá odmocnina | |||||||||||
| pow | druhá mocnina | |||||||||||
| log | prirodzený logaritmus | |||||||||||
| log10 | logaritmus so základom 10 | |||||||||||
| sin | sínus | Priraďovacie: | ||||||||||
| cos | kosínus | i += j; (i = i + j) | ||||||||||
| tan | tangens | i -= j; (i = i – j) | ||||||||||
| ceil | zaokrúhli nahor | i *= j; (i = i * j) | ||||||||||
| floor | zaokrúhli nadol | i /= j; (i = i / j) | ||||||||||
| i %= j; (i = i % j) | ||||||||||||
| rand() | vylosuje náhodné číslo medzi 0 a 1 | |||||||||||
| rand() %32 | vylosuje náhodné číslo medzi 0 a 32 | |||||||||||
| Zaokruhlenie | ||||||||||||
| double cislo1; | ||||||||||||
| cin >> cislo1; | ||||||||||||
| int zaokrouhlenecislo = cislo1 + 0.5; | ||||||||||||
| Delenie a zvyšky | ||||||||||||
| x = 22 div 3; | premenná x nadobudne hodnotu 7 (22/3=7,...) | |||||||||||
| y = 22 % 3; | premenná y nadobudne hodnotu 1 (zvyšok po delení 22/3 je 1) | |||||||||||
| !!! Na typ premennej | (int) 9 / 2 = 4 (ako vidíte, nie je to presné) | |||||||||||
| (float) 9 / 2 = 4.500000 (6 desatinných miest) | ||||||||||||
| Príklad 11 [1] | ||||||||||||
| Príklad 12 [2] | ||||||||||||
| Príklad 13 [3] | ||||||||||||
| Zaokrúhlenie | ||||||||||||
| floor(3,99); | vráti len celočíselnú časť =3, vlastne odreže desatinné miesta, výsledok je integer | |||||||||||
| ceil(3,99); | je 4 | |||||||||||
| Mocniny | ||||||||||||
| pow(4); | vráti druhú mocninu 4 = 16 | |||||||||||
| sqrt(4); | vráti druhú odmocninu 4 = 2 | |||||||||||
| Príklad 14 [4] | ||||||||||||
| Vytvorenie vlastnej fukcie | ||||||||||||
| V programe rozlišujeme dve miesta: | ||||||||||||
| Miesto, kde funkciu definujeme. | ||||||||||||
| Miesto, kde funkciu použijeme - voláme ... vidíme, že funkciu voláme na troch miestach. | ||||||||||||
| Funkciu musíme definovať skôr, ako ju použijeme. | ||||||||||||
| Zadefinovanie funkcie spočíva v napísaní hlavičky funkcie a naprogramovaní jej tela: | ||||||||||||
| hlavička funkcie: | ||||||||||||
| hlavička funkcie začína vyhradeným slovom napr. float - tým sme povedali, že výsledkom funkcie bude desatinné číslo, | ||||||||||||
| ďalej nasleduje meno funkcie je f, | ||||||||||||
| za menom funkcie nasledujú obyčajné zátvorky, v ktorých sme uviedli typ a meno parametra, | ||||||||||||
| telo funkcie: | ||||||||||||
| telo funkcie obsahuje príkazy v zložených zátvorkách { }, ktoré popisujú, ako funkcia počíta, ako sa vykonáva, | ||||||||||||
| výsledkom funkcie bude hodnota výrazu za príkazom return. | ||||||||||||
| int pocitaj_objem(int sirka, int vyska, int hlbka) | ||||||||||||
| { | ||||||||||||
| int objem; | ||||||||||||
| objem=sirka*vyska*hloubka; | ||||||||||||
| return objem; | ||||||||||||
| } | ||||||||||||
| Parametry musí být ve stejném pořadí a stejného typu jako v deklaraci. | ||||||||||||
| Volanie funkcie | ||||||||||||
| int a=2,b=3,c=4; | ||||||||||||
| cout << pocitaj_objem(a,b,c); | ||||||||||||
| Vo funkcii môžme použiť inú funkciu. | ||||||||||||
| Môžu existovať aj viac fukncií s rovnakým názvom, každá musí mať iný počet parametrov. | ||||||||||||